Jag åker buss och får ett leende av chauffören när jag stiger på och jag kommer på mig själv att själv le mot mina medresenärer. Jag köper lite mat och möts av ett glatt ”Hej!” av kvinnan i kassan när jag ska betala och går med ett leende ut ur affären och kommer självklart att välja samma affär nästa gång jag ska handla. Mannen på bilverkstan tar sig tid att på ett vänligt och pedagogiskt sätt förklara statusen på min bil. Kommer jag att rekommendera hans verkstad? Självklart vill jag att min omgivning ska få samma fina service och kommer med glädje berätta om hur fint jag blivit bemött. 
 
Det här är bara några exempel på hur bra det kan bli när rätt person är på rätt plats. Kan verka så självklart men nu är det ju faktiskt så att över hälften av yrkesverksamma i Sverige vill byta jobb. Kanske just de här personerna jag nu nämnt vill byta jobb i en framtid men just nu verkar de i alla fall vara på rätt plats. 
 
Att trivas med det man arbetar med är så viktigt eftersom vi tillbringar mer än en tredjedel av våra vuxna liv på en arbetsplats.  Du och jag har helt enkelt inte råd att vantrivas vare sig med våra arbetsuppgifter, vår arbetsplats, våra kollegor eller den/de som vi arbetar för. Goda kollegor kan uppväga mycket i en tuff verksamhet och omvänt, men helheten behöver vara positiv annars börjar vi se oss om efter ett nytt arbete alternativt blir stressade och sjuka.
 
Önskar dig en fantastisk vecka!

 

Läs hela inlägget »

Har tonen på våra arbetsplatser blivit hårdare? 
Är det en ytterligare faktor till varför så många vill byta arbetsplats eller blir vi otrevliga när vi inte trivs?
När du kommer till vissa arbetsplatser kan du nästan ta på den varma känslan, det märks att personalen trivs. De bemöter dig som kund eller gäst med värme, bekräftelse och förståelse. Du känner dig välkommen och välkomnad, det känns som du känt personalen länge eftersom de är intresserad av och förstår vad du vill och behöver. Du bara väntar på att få dina önskemål uppfyllda och är helt inställd på att du kommer att bli nöjd. 
 
Andra arbetsplatser får du inte samma goda känsla av. Du bemöts inte av den respekt och det värdskap som du förväntar dig. Jargongen mellan personalen är hård, spydig och respektlös och som kund eller gäst känner du dig inte riktigt bekväm. Vissa branscher och arbetsplatser har ett rykte om sig att vara hårdare än andra.  Sant eller inte, men det pratas ofta om att en viss jargong eller beteende ”sitter i väggarna” dvs beteendena har funnits länge och ”ärvs” av ny personal. Många gånger nonchaleras effekterna och skulden läggs på den som reagerar. ” Du är så snarstucken” eller ”lite skämt får du väl tåla” är vanliga kommentarer. De allra flesta vill vara goda arbetskamrater men har hamnat i ett beteende med en jargong som inte är bra för någon. Vare sig för den som är oförskämd och nedlåtande, den som blir utsatt, arbetsplatsen eller samhället i stort. De negativa följderna är stora både de ekonomiska och mänskliga när både välbefinnandet och arbetstillfredsställelsen drabbas negativt.
 
Det finns en koppling mellan att bevittna ohövlighet och att vara ohövlig själv, visar en studie gjord på 6000 personer. Studien har ett par år på nacken men håller fortfarande Problemet har inte minskat men det positiva är att vi också får ett recept på hur vi kan få bättre arbetsklimat och mer arbetsglädje.
 
Forskarna menar att ett sätt att komma åt det här problemet är att våga prata om hur lätt ett negativt beteende sprider sig. Prata om inkludering, gott samarbete och kamratskap grundat på att vara juste. Vara bussiga och hjälpsamma mot varandra och på så sätt sprida arbetsglädje gör gott. Annan forskning visar på att just meningsfullhet är en ingrediens i begreppet lycka så genom att tänka till lite innan vi öppnar munnen, gör gott även för oss själva.
 
Handen på hjärtat, visst vill vi väl alla egentligen vara snälla och bussiga mot vår omgivning, eller hur? 
(Bilden på Tomas Ledin är tagen på Cirkus och ska symbolisera ett sätt att utrycka sig)
 

Läs hela inlägget »